Följ min blogg med bloglovin

måndag 6 juni 2011

Rabarbersaft

Vi har egna rabarber och äntligen börjar det bli lite storlek på den också, men häromdagen när vi var till Mattias föräldrar och såg deras rabarber så insåg vi att deras är gigantisk och våra stjälkar är... tja, lite spinkigare.

Vi fick i alla fall med oss en bunt hem och av den gjorde vi rabarbersaft. Det är så himla gott tycker jag!


Rabarbersaft

2 kg rabarber
1½ l vatten
2 kg socker
1 citron, saften

Skär rabarbern i bitar. Koka upp vattnet och lägg i rabarbern. Koka tills rabarbern är mjuk. Sila av i silduk (20-30 min). Koka upp saften tillsammans med socker och citronsaft.

Återkommer med mera rabarber för nu frossar vi!

Igår blev det grillning på syrrans altan med alla fina vänner och supergod mat. Vi spelade även en fotbollsmatch föräldrar mot barn och jag behöver väl inte skryta här om vilka som vann?!

/Åsa

PS. Jag vet inte om det är flaskan eller fotografen som är sned, men jag gissar på det första.

4 kommentarer:

  1. oj, vad gott med rabarbersaft! det har jag aldrig gjort. får spara receptet och plocka fram när vi kommer till landet nästa helg, perfekt!

    SvaraRadera
  2. Tack för det receptet. Precis vad jag var ute efter faktiskt. Fick rabarber av svärfar nu i kväll. VÅra är inte heller så stora nämligen men deras är desto större. Vi tyckte att de kunde dela med sig och så blev det. Saft ska det bli!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Så vansinnigt gott det är med rabarbersaft. Ska se om Håkan kan få tag på några fler stjälkar så vi kan få till några flaskor vi också! Annars får vi väl nöja oss med syrensaften...

    SvaraRadera
  4. Vad gott!! Barndomsminnen. Min faster gjorde alltid rabarbersaft. Fest!!

    SvaraRadera