Följ min blogg med bloglovin

söndag 18 november 2012

Saffran

Nu stundar tiden för saffransbak, vi närmar oss ju första advent och Lucia med stormsteg.

Jag gillar flytande saffran allra bäst, men den är ju inte jättelätt att få tag på.

När jag gör saffransdeg brukar jag hetta upp vätskan rejält tillsammans med saffranet, tycker att smaken lyfter ett snäpp då.

Någonstans har jag hört eller läst att man blandar saffranet med konjak för mer saffranssmak, men vårt barskåp är ju som bekant ganska tomt, så jag tänkte att "sprit som sprit" och tog den flaska vi har och hoppas på det bästa. :)

 
 
Rom, saffran och socker - har inte testat än, men det kan ju bli inget bra alls, men kanske blir det magi...! :)
 
 
Bjuder på en bild från gårdagen då vi blev bjudna på supergod middag med trippel pannacotta till efterrätt!
 
 
 Må så gott!
 
/Åsa
 


2 kommentarer:

  1. Hohoho, trippel pannacotta, jo vi tackar:)
    Saffranstipset har vi också läst om i någon tidning, kanske något att testa i årets lussebak...

    Kul att ni såg vår glädjespridning till er, det är ni så väl värda!

    Ha en riktigt bra vecka.

    SvaraRadera
  2. Hade ingen aning om att man skulle blanda saffranet med sprit (går säkert med vilken sort som).
    Trippel i pannacotta var ingen dålig dessertmeny må jag säga!

    SvaraRadera