Följ min blogg med bloglovin

torsdag 12 december 2013

Chiapudding med bär



När min syster läste boken Born to run för en tid sedan pratade hon om den rätt mycket, men det var först när hon presenterade chiafröna som jag blev lite intresserad. :)
Jag har fortfarande inte läst boken, men det lilla superfröet har tagit plats i skafferiet!
 
Det är proppfullt med nyttigheter i det lilla trendfröet - omega-3, protein, kalcium, järn, zink och antioxidanter. Läs mer här.
 
Först fegade vi lite och strösslade bara fröna över gröten, men nu har vi även gjort chiapudding och den varianten vi gjorde fick tummen upp av barnen och själv tycker jag att den var jättegod och ett utmärkt alternativ till det vanliga kvällsfikat/mellanmålet.
 
Låt dig inte luras av ordet pudding - det är gott!
 
 
 
Chiapudding med bär
 
1 dl mjölk
1½ msk chiafrön
 ca en halv näve bär, blåbär och hallon
 
Blanda mjölk och chiafrön. Blanda i bären. Låt stå i kylen ca 5 timmar (eller över natten), rör om några gånger om du kommer ihåg det.
Vi toppade puddingen med bananer och kanelrostade solrosfrön.
 
Den söta frukten och de knapriga solrosfröna gjorde sitt till för att det skulle bli så bra resultat!
 
/Åsa
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar