Följ min blogg med bloglovin

söndag 18 juli 2010

Nybakat




Jag gillar att baka, men det blir tyvärr inte så ofta som jag skulle vilja och nu på sommaren händer det nästan inte alls.

Matbröd är det jag skulle vilja baka mera av, men det är klart att hinner jag inte både fikabröd och matbröd så väljer jag fikat först. :)

När jag bakar ser det inte ut som hos Leila eller stylat och snyggt som inredningsbloggarna visar upp - tyvärr.

Tidigare i veckan vaknade vi till molnig himmel och då körde jag faktiskt igång med en deg småfrallor och medan den jäste så blev det en liten kaka också.


Småfrallor 16 st


50 g jäst

5 dl vatten

50 g smält margarin

1 msk sirap

12-15 dl vetemjöl

salt


Pensla med uppvispat ägg och strö på vallmofrön, riven ost eller något annat gott.


Rör ut jästen i fingervarmt vatten, Tillsätt resten och knåda väl, gärna i degmaskinen. Forma till bullar och låt jäsa ca 45 minuter.

Pensla bullarna och på med toppingen. Grädda i 250° i ca 8 minuter.


Det är ett smidigt recept och går hyfsat snabbt att göra eftersom de bara ska jäsa en gång.

Till höger ser man vad Ernst tycker och tänker om nybakat. ;)

Jag vill gärna ha tips på goda matbröd, gärna lite mörkare och grovt.

/Åsa






1 kommentar: