Följ min blogg med bloglovin

onsdag 8 december 2010

Julpannacotta

Love hade längtat pannacotta länge så i lördags gjorde vi det till efterrätt.
Den godaste pannacottan enligt mig är en som blandas med yoghurt och har smak av jul!


Julpannacotta med lingon

1 1/2 dl vispgrädde

3/4 dl strösocker
1 kanelstång
1 stjärnanis
1/2 vaniljstång
2 gelatinblad
3 dl matyoghurt



Lag:

3 dl röd Blossa glögg
3 msk strösocker
ca 3/4 dl lingon


Koka upp grädde, socker, kanelstång, stjärnanis och urskrapade vaniljfrön i en kastrull. Ta från värmen och låt det dra 5 min.
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 min. Lyft upp gelatinet och låt det smälta i grädden. Sila gräddblandningen i en bunke.
Rör ihop gräddblandning och yoghurt. Häll upp i glas. Ställ i kyl minst 3 tim.
 
Koka glögg och socker i en kastrull ca 20 min. Blanda i lingonen och låt lagen svalna.
Fördela lingonen på pannacottorna och häll på lite lag.
 
Jag brukar göra pannacottan i ljuskopparna Galej från Ikea och det blir då 5 stycken. När vi inte har haft lingon har jag ersatt dem med hallon.
 
Receptet fick jag tillsammans med en av årgångsglöggarna från Blossa.
 
Supergodaste julefterrätten!
 
/Åsa

2 kommentarer:

  1. Det låter verkligen som en supergod juldessert. Pannacotta är aldrig fel.

    SvaraRadera
  2. Den ser jättesmaskigt ut....röd o läcker färg var de med =)

    SvaraRadera