Följ min blogg med bloglovin

tisdag 29 november 2011

Saffranssnurror med citron

Småkakor är inget som jag bakar särskilt ofta, men jag hittade en kaka i AoM:s julspecial som jag ville göra.

Jag fick god hjälp av Tea med att både mäta, blanda, kavla, rulla och, det viktigaste av allt, provsmaka kakdegen!


Saffranssnurror med citron

5 dl mjöl
1 dl potatismjöl
2½ dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
225 g smör
1 msk citronsaft
0,5 g saffran
1 msk vatten

Rör ut saffran i vattnet.

Blanda ihop de torra ingredienserna med smöret. Dela smulet i två delar. Tillsätt citronsaften i den ena och blanda snabbt ihop till en deg. Tillsätt saffransvattnet i den andra och blanda snabbt ihop till en deg (använd gärna matberedare).

Kaval ut en i taget till en rektangel, 30x20 cm. Lägg sedan ihop dem och kavla lite lätt. Rulla ihop. Funkar bäst när den ligger på ett bakplåtspapper och man rullar den som en rulltårta.

Ställ svalt en halvtimme och skär sedan bitar som gräddas i 175° i ca 15 minuter.

Det var lite pillrigt att få till en snygg rulle, men en rulle är inga problem. :)



Tea fyller snart år och vi får se om det finns några kvar då för de var väldigt goda!


/Åsa





3 kommentarer:

  1. Vilka finfina kakor! Kan tänka mig att de försvinner i ett nafs :=)

    SvaraRadera
  2. Så fina de blir i färgen, och vilket annorlunda recept. Fint med omväxling till alla lussekatter:)

    SvaraRadera
  3. Nej vilka härliga kakor, vad snygga de blev! Pryder verkligen sin plats :)

    SvaraRadera