Följ min blogg med bloglovin

tisdag 21 maj 2013

Bananmüsli

Under vinterhalvåret blev det mest grötfrukost här hemma, men nu när vi fått sommarvärme blir det oftast kall frukost så som fil.
Imorse gjorde jag i ordning en liten burk müsli med banan i. Det är väl egentligen en granola, men eftersom jag brukar rosta min vanliga müsli och ibland ha i lite olja så blev även detta en müsli. :)

Kanelen tog överhanden från banansmaken så kanske hade det passat bättre med vanilj istället.



Bananmüsli

 
5-7 dl fiberhavregryn
1 dl  sötmandel, grovt hackad
1 dl solrosfrö
1 tsk kanel
1 nypa salt
2 msk matolja
2 msk honung
2 mogna bananer, skalade och delade i mindre bitar

Blanda matolja, banan och honung i en skål. Mosa ihop det till en smet. Blanda noga i havregryn, mandlar, solrosfrön, kanel och salt.  Sprid ut blandningen i ett jämnt lager på bakplåtspapper. Rosta i ugnen i 15-20 minuter. Rör om efter ca halvtid så att den inte bränns vid.

1 kommentar:

  1. Müsli med smak av banan har jag inte testat! Det får det bli vid nästa laddning. Barnen äter nästan bara yoggi och müsli om morgnarna.

    SvaraRadera