Följ min blogg med bloglovin

torsdag 14 november 2013

Cupcakefyrverkeri

För att undvika tårta på tårta, men ändå få något sött efter smörgåstårtan så gjorde vi cupcakes.
 
Jag gjorde en muffinssmet där jag smaksatte drygt hälften med vanilj och resten med kakao och efter de bakats gick jag och barnen helt bananas och dekorerade hej vilt!
 
Farsdag till ära så blev det några mustascher som dekorationer. :)
 
 
Citronfrosting
 
100 g cream cheese
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
1 msk citronsaft
 
Vispa ost och smör luftigt, blanda i vanilj och citron, blanda sedan i florsocker, lite i taget.
 
 
Geléhallonfluff
 
3 dl grädde
ca 70 g geléhallon, i mindre bitar
 
Värm upp grädden, ska ej kokas, och slå över geléhallonen. Låt stå en stund och rör sedan så att allt blandas. Låt stå kallt några timmar och vispa sedan kraftigt till ett fint fluff.
 
 
 
Daimfluff
 
2½ dl grädde
120 g Daim, hackad
 
Värm upp grädden, ska ej kokas, och slå över daimen. Låt daimen smälta under omrörning. Får man inte all krokant att smälta kan man antingen värma lite till eller sila bort klumparna. Låt stå kallt några timmar och vispa sedan kraftigt till ett fint fluff.
 
 
 

 
Citronfrostingen fick en droppe gul färg för att bli riktigt gul. Geléhallonfluffen skulle ha fått lite röd färg för att bli lite mer rosa, men tyvärr glömde jag det så den förblev åt det laxrosa hållet.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar