Följ min blogg med bloglovin

måndag 8 augusti 2011

Kesfil

Väldigt många som hittar till våran blogg har sökt på Kesfil kan jag se när jag läser statistiken.

För mig är kesfil sommar och barndom. Förra sommaren gjorde jag det för första gången och den här sommaren har vi gjort det bara en gång, men det var gott!

Lägger ut receptet en gång till.



Mammas Kesfil

Värm upp 1 l mjölk till lite mer än ljummet, ta av från plattan och blanda i 2 msk ostlöpe. Ställ kallt i några timmar (ska vara riktigt kallt innan man äter det) och servera sedan med ovispad grädde, kanel och socker.

Tillägg: Kesfil är jämtländskt och uttalas Tjesfil. Vi brukar äta det iskallt varma sommardagar.

Idag är det bara regn och inte särskilt lockande med kall kesfil. Vi får väl se vad det kan bli istället. I morse bakade vi i alla fall ut en deg som stått över natten. Receptet fanns i senaste AoM.

/Åsa


2 kommentarer:

  1. Har vi aldrig hört talas om, är det som en efterrätt eller?

    SvaraRadera
  2. Fick med jämna mellanrum Kesfil hos mormor som barn. Vanligt i den del av Sverige som jag är uppvuxen i. Det var ofta först kams och sen kesfil efteråt. Mums!!!! Men, även vanligt med våfflor först och sen kesfil. Alt. servera kesfil separat. Kan kanske liknas mest med någon form av efterrätt - i alla fall i dag.

    SvaraRadera