Följ min blogg med bloglovin

onsdag 14 juli 2010

Kesfil

För några dagar sedan gjorde jag något jag aldrig gjort förut, nämligen kesfil!

Jag hade fått för mig att det var så jättesvårt och krångligt, men det var det ju inte (eller nybörjartur?).

Med mamma i telefonen strax innan, det stod nämligen på ostlöpen att man skulle ha 1 matsked till 10 liter mjölk!, så fick jag veta hur jag skulle göra.

...nämligen: Värm upp 1 l mjölk till lite mer än ljummet, ta av från plattan och blanda i 2 msk ostlöpe. Ställ kallt i några timmar (ska vara riktigt kallt innan man äter det) och servera sedan med ovispad grädde, kanel och socker.

Sommarfeeling och härlig barndom är det här för mig!

Bjöd familjen och en kompis till T och de gillade det, T:s kompis så mycket att han ville ha det till frukost nästa dag. :)

OBS! Ska inte göras när det är åska för då stelnar den tydligen inte.

/Åsa


2 kommentarer:

  1. Ja grädden skall ej vispas. I vissa recept står det att grädden skall vispas. Så gjordes det inte när jag var barn och fick denna rätt.

    SvaraRadera
  2. Här i jämtland äter vi kesfil med vispad grädde, kanel o socker. Gärna efter att ha ätit kams.

    SvaraRadera