Följ min blogg med bloglovin

onsdag 18 januari 2012

Bovetegröt

Hos oss börjar dagen allt som oftast med en tallrik havregrynsgröt, en macka och te.
En bra start på dagen då det både mättar och känns nyttigt.
Ibland piffar vi upp den med rivet äpple, russin eller skivad banan i. Gott är det också att blanda ner kokos i den.

Mattidningarna vimlar just nu av artiklar och recept på nyttigheter fyllda med energi och vitaminer.

Jag fastnade för Allt om Mats Bovetegröt. Den tar längre tid att göra än havregrynsgröten så Mattias gjorde den i lördags när det inte var lika bråttom.


Bovetegröt med blåbärssirap

3 dl helt bovete
6 dl vatten
salt
1 banan
linfrön

250 g blåbär mixas med en skvätt sirap och vatten.

Spola bovetet först med hett vatten och sedan med kallt vatten.
Småkoka med vatten och salt tills bovetet är mjukt, ca 20 minuter.

Blanda ner bananbitar och linfrön när 2-3 minuter återstår av koktiden.

Servera med blåbärssirap, mjölk och ev nötter.

Gröten kändes supernyttig, men den var annorlunda i konsistensen och det blev inga hurrarop runt frukostbordet direkt. Det var dock ingen som inte åt upp. Det finns fortfarande en del kvar i paketet och jag utesluter inte att vi kommer att göra upp det till en ny gröt. :)

/Åsa som ikväll skippar nyttigheterna och käkar en semla framför Mästerkockarna.







2 kommentarer:

  1. Det DÄR ser ju riktigt fint ut! Blir sugen fast jag inte är någon riktig grötmänniska:-)

    SV: Och du, ta't lungt, den som väntar på nåt gott som det heter;-)

    Har Mästerkocken på isnpelning och ska sätta mig nu!

    SvaraRadera
  2. Det är min man som lagar frukost och då serverar han alltid havregrynsgröt vintertid eftersom den går så fort att koka. Bovetegröt verkar vara alltför omständligt för att han ska nappa på den grötvarianten. Blir den gröten inte ganska kompakt?

    SvaraRadera