Följ min blogg med bloglovin

måndag 23 januari 2012

Torsk på tall...

...rik

Jag har för första gången i mitt liv tillagat torsk. Jag kokade den dessutom, jag brukar aldrig koka fisk annars, tillagning brukar ske i ugnen eller på grillen.

Jag vet inte om jag ätit torsk sedan jag flyttade hemifrån och slutade skolan?

Man kan lätt tycka att jag tagit stora kliv när det gäller maten den sista tiden.

I somras när vi var bortbjudna på middag så serverades nämligen gubbröra på knalle. Där satt jag på en sommarhärlig altan tillsammans med mina (mera) vuxna vänner och åt vuxenmat, det serverades inget annat (typ barnalternativ... :)) så jag kunde som inte göra annat än att provsmaka.
Trots ansjovisen.
Mattias och syrran, som också var med, flinade gott.

Och nu torsken... tja det är väl bara att börja dricka kaffe nu också! =)


Rimmad torsk med pepparrot

ryggfilé av torsk
5 dl vatten
2 msk salt
50 g brynt smör
1 citron
1 dl färskriven pepparrot
1 liten knippa dill

Halvtina fisken i kylen några timmar. Blanda ihop lagen, lägg i fisken och rimma i 15 min. Koka upp alltsammans och låt koka i 2 min. Ta av från plattanoch lägg på lock och låt stå i 5-7 min. Kontrollera att den tjockaste biten är vit och genomskinlig.

Smält smöret tills det börjar dofta. Riv ner skalet av en citron och pressa i saft från halva.
Lägg upp fisken tillsammans med pepparrot på tallrikar. Ringla över smöret och dekorera med dillvippor.

 Servera med kokt potatis.

Det blev faktiskt jättegott och fisken höll sig fin i köttet när man bara lät den koka försiktigt. Smöret och pepparroten gott till!

Receptinspiration kommer från Mia Gahne.

/Åsa

5 kommentarer:

  1. Har du provat kokt torsk med stekt bacon och lök till? Servera med kokt potatis, supergott.

    SvaraRadera
  2. Fisk är så otroligt gott o man blir "gòmätt" av den, Själv blir det mest abborre och sik, öring som vi äter som vi fiskat själva. Tork blir det mest från butiken. Men skulle gärna vilja fiska torsk i Norge. =)

    SvaraRadera
  3. Ha ha... Och jag har testat (läs tvinga mig själv att testa) raggmunkar idag. Ja ja, det är väl dags att vi blir vuxna nu ;-)

    SvaraRadera
  4. Ser jättegott ut! var väl en bra början på din torsklagarkarriär. Och en latte kan jag rekommendera att du provar :-)

    SvaraRadera
  5. Ser gott ut! kommer att tillaga denna rätt med ris ikväll.

    Hoppas barnen gillar kokt-fisk,på detta sätt.

    SvaraRadera