Följ min blogg med bloglovin

lördag 8 januari 2011

Apelsinsoppa

Nu är apelsinerna som allra godast!

Jag tog några till efterrätt en dag och gjorde en apelsinsoppa.


Apelsinsoppa
4 pers

4 dl färskpressad apelsinsaft
2 msk potatismjöl
6 dl vatten
½ dl strösocker
1 vaniljstång
1 kanelstång
2 stjärnanis
ev florsocker

skinnfria apelsinklyftor
vispgrädde el vaniljglass, kanel

Rör ut potatismjölet i lite av vattnet. Koka upp resten tillsammans med socker, vaniljfrön (+ stången), och kryddor.

Tillsätt redningen i en tunn stråle under omrörning. Soppan ska sedan bara koka upp. Ta av den från värmen och låt svalna. Blanda i saften och smaka av med florsocker. Lägg i apelsinklyftor och en kula glass eller en klick grädde pudrad med kanel vid servering.


Jag brukar ösa på med vissa kryddor, kardemumma, ingefära och stjärnanis brukar man inte kunna överdosera med, men när jag tog en extra stjärnanis här och inte hade så mycket socker så blev anistonen lite för tydlig så två är nog lagom.

Mina barn är tacksamma att bjuda på efterrätt för de åt upp varenda droppe!

Recept på clementinsoppa är från Lantliv Mat & Vin.

/Åsa

4 kommentarer:

  1. Tack!
    Visst är den skönt med alla minnen, de hjälper verkligen.

    Hoppas du får en fin helg,
    Anki o Håkan

    SvaraRadera
  2. Den soppan låter ju god! Kommer i håg att vi gjorde en apelsinsoppa på hemkunskapen i skolan som inte smakade så gott. Tror den var gjord på saft och potatismjöl. typ...

    Visst är apelsinerna som godast nu!!:)

    SvaraRadera
  3. Det låter och ser ut som en fräsch soppa, har själv inte provat att göra apelsinsoppa men det låter lockande =)

    SvaraRadera
  4. Åh, det lät gott! Hemmagjorda fruktsoppor är mums. Min favoritcitrus blodapelsinen börjar dyka upp i handeln nu, kanske kan man göra soppa på den. Dock skippar jag alltid redning, gillar inte konsistensen av det alls.

    SvaraRadera