Följ min blogg med bloglovin

måndag 11 mars 2013

Blåbärstårta

I helgen var det dags för årets födelsedagstårta i det här huset och då valde jag att göra en blåbärstårta!

Det är blåbärssylt och vaniljkräm i. Innan jag fyllde tårtan pressade jag citronsaft över bottnarna. På och runt om fick den ett lager av grädde vispad med turkisk yoghurt.
Det blev mycket blåbärssmak och jag är nöjd med att den blev så saftig!

Vill du göra just den här tårtan så låt dig inte avskräckas över det långa receptet - man väljer själv om man vill koka blåbärssylt, baka bottnar och koka vaniljkräm eller om man köper det färdigt! :)

 
Blåbärstårta
 
Bottnar, 2 st
 
8 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
 
 
Vispa ägg, vaniljsocker och socker riktigt pösigt. Blanda ner mjölet och bakpulvret till en smet. Häll i två smörade och bröade formar (jag hade 21cm).
Grädda i 200° i ca 25 minuter (beroende på hur tjocka/tunna man gör dem).
Låt svalna.
 
Vaniljkräm
 
5 dl mjölk
1 vaniljstång
1½ dl socker
7 äggulor
1½ dl maizena
50 g smör, mjukt
 
Dela och skrapa ur vaniljstången. Koka upp mjölken med vaniljstången och fröna. Ta upp stången.
Vispa socker, äggulor och maizena pösigt.
Slå över den heta mjölken under fortsatt vispning.
Häll tillbaka i kastrullern och värm upp under kraftig vispning tills krämen tjocknat. Häll över i en kall skål och tillsätt smöret. Fortsätt vispa tills krämen är slät. Låt svalna.
 
Det svåraste med egenkokad vaniljkräm tycker jag är att hinna vispa snabbt som tusan när man häller på mjölken, tycker det lätt blir smak av ägg annars. Hur som helst så är det för himla gott med egen!!
 
 
4 dl grädde
2 dl turkisk yoghurt
1 msk florsocker
vispas
 
blåbärssylt
citronsaft
 
blåbär
 
Dela tårtbottnarna till två bottnar vardera. Stänk över citronsaft, 1-2 msk, på den första bottnen och bred på ett lager blåbärssylt och ett lager vaniljkräm. Lägg på nästa botten och upprepa proceduren igen och igen.
Spackla tårtan med yoghurtgrädden på sidan och ovanpå.
Dekorera med blåbär.
 
Jag fyllde och spacklade tårta dagen innan den skulle ätas. Jag sparade lite av frostingen så jag skulle ha lite i reserv om blåbärssylten skulle "blöda" igenom och jag skulle behöva täcka ytterligare, men det behövdes knappt.
 
 
 
Jag var lite kritisk innan, sylten var för söt, vaniljkrämen smakade nästan kokt ägg och gränsen mellan syrlig och sur är ibland hårfin, men tillsammans blev det riktigt gott!
Om jag får säga det själv. Och det får jag ju. :)
 
/Åsa, nu något äldre.
 



3 kommentarer:

  1. Jo men det är ju sant - blåbär och vanilj är ju oslagbart! Det låter som en god och frisk tårta precis i min smak. Hoppas födelsebarnet uppskattade den med:)

    SvaraRadera
  2. Grattis i efterskott! Tårtan ser väldigt smarrig ut.

    SvaraRadera
  3. Vad gott med blåbärstårta!! Och egen vaniljkräm ska det vara det är bäst!! Vaniljkräm kan jag äta med sked det är så gott!!

    SvaraRadera