Följ min blogg med bloglovin

fredag 18 oktober 2013

Lasagne con carciofi, formaggio e prosciutto


Förra fredagen gjorde jag en lasagne inspirerad av Paolo Roberto. Jag bestämde mig då för att inte blogga om den för den blev inte så där superduperbra tyckte jag.
Men nu kommer det ändå en bloggning om den för dagen efter då jag hade med mig den i lunchmatlådan så smakade den jättegott! J Plus att de som åt av den delen av lasagnen som innehöll serranoskinkan tyckte om den!
 


Lasagne med kronärtskocka, ost och skinka

9 lasagneplattor
250 g ricotta
200 g marinerad kronärtskocka, jag marinerade dem själv i lite olja, citron och örter
200 g serranoskinka eller parmaskinka eller annan god skinka
150 g parmesanost, riven
1 nypa muskot
salt o peppar
 3 msk smör
3 msk vetemjöl
6 dl mjölk
salt o peppar
1 rejäl nypa muskot

 
Rör om ricottan och blanda försiktigt i kronärtskockor, ost och muskot. Smaka av med salt och peppar.
Smält smöret i en kastrull. Rör i mjölet och späd sedan med mjölk under oavbruten vispning. Låt såsen småkoka i cirka 5 minuter, vispa då och då. Späd med lite mjölk om såsen känns för tjock. Smaka av med salt, peppar och muskot.
 Täck botten på en ugnssäker form med ett tunt lager béchamelsås. Varva lasagneplattor,  kronärtskocksblandningen, och skinka och avsluta med ett lager béchamelsås. Strö över parmesanost.
Grädda i nedre delen av ugnen i 225° cirka 30 minuter.
 
Originalet hittar du här!

Bloggen har varit stillastående några dagar nu, älgjakt, jobb, barn och lite annat har gått före matbloggningen. Sedan flämtande uttern har vi hunnit med en pasta, en kikärtssoppa och pizzeriabesök. Första snön kom häromdagen, inte mycket, men nu är det snart dags för vinter!

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar