Följ min blogg med bloglovin

måndag 7 oktober 2013

Chilihetta

Nu är växthuset tömt för i år. Chilisarna var ovanligt sena hos mig i år, men när de väl kom igång fick vi hyfsat stora skördar.
 
 
Några fick därför plockas omogna och chilin Killian, en het sort med liten frukt, har jag delat och skjutsat in i ugnen på tork. Våran ugn kan man som lägst ställa på 80° vilket gör att jag får passa på dem ganska ofta. Förra ugnen som jag kunde ha på 50° var perfekt.
 
 
När de torkat lägger jag dem i en plastpåse och drar kaveln över några gånger till ett chilipulver eller chiliflakes.
 
 
Den andra sorten, Hungarian Yellow Wax, la jag bara på ett fat medan jag funderade på vad jag skulle göra med dem. Funderade på att lägga in några? De blev liggande några dagar och vi har använt dem i matlagningen så nu är det inte så många kvar längre... :)
 
 
Stora är de och snygga!!
Det ser nästan ut som en habanero, den lilla, men någon sådan har jag inget minne av att jag sådde i våras?
 
Vi har ätit och fikat massor i helgen! I lördags fick vi till exempel besök som hade med sig stora fina wienerbröd med glasskräm, direkt från bageriet!
 
 
Jag är ju löjligt förtjust i nybakade, alltså precis uttagna ur ugnen, wienerbröd!
När vi hade bageriet så var mitt favvofika ett varmt wienerbröd med en liten klick vispad grädde på. Knasigt med grädden, men jag gillade det! :)
 
 

2 kommentarer:

  1. Förra året skördade jag mängder med chili, men i år fick jag tre olika sorts ohyra på alla mina plantor så samtliga dog. Det är kul att testa olika sorters chili i maten eftersom de alla ger olika sorters chilismak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har haft mycket problem med ohyra förr, men i år sprutade jag dem med såpvatten förebyggande och om det var det som gjorde det vet jag inte, men vi klarade oss!

      Radera