Följ min blogg med bloglovin

måndag 22 november 2010

Lingonglögg

I helgen bakade jag saffransbröd och under tiden kokade Mattias glögg.

Vi har under många år nu gjort lingonglögg till jul. Receptet kommer fick vi från syrran från början och det blir en riktigt god glögg!


Lingonglögg

3 l lingon
3 l vatten
1 påse hela nejlikor
1 påse kanelstänger
1-2 msk kardemummakärnor
1,2 kg socker

Koka bär, vatten och kryddor i ca 10 min. Sila av bären och rör ner sockret. Koka upp igen och tappa upp på flaska.

/Åsa

8 kommentarer:

  1. Lingonglögg låter ju tokgott! Hmm, vart hittar man lingon nu? Jag vill prova! :D

    SvaraRadera
  2. Hej! Tänkte ptova ditt recept på lingonglögg! Om man vill snaksätta med nån sprit, har du nått förslag??
    Med vänlig hälsning, Ann-Chatlotte

    SvaraRadera
  3. Personligen tycker jag om mörk rom, men det funkar med vanlig sprit också, vodka el dyl.

    SvaraRadera
  4. Kan man använda frysta lingon?

    SvaraRadera
  5. Ser god ut! Späder man den med vatten eller är den klar att dricka som sådan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Glöggen är drickfärdig, men väldigt söt så man kan späda den om man vill.

      Radera