Följ min blogg med bloglovin

torsdag 16 januari 2014

Varm choklad med kardemumma

  • När jag var liten drack jag varm choklad nästan varje dag, ofta vid frukostbordet eller kvällsfikat. Då kallades det chokladmjölk hemma hos oss och jag doppade limpmackor i koppen. :)

  • Det är som trygghet är förknippat med varm choklad. Servera en kopp rykande choklad med vispgrädde och det kan liksom inte gå fel. Eller hur?
  • Tea efterfrågade kardemummachoklad häromkvällen så vi värmde oss en varsin kopp och jag tog en skvätt av den godaste romen* i min kopp. Mmm! Bara sådär en bister januarikväll.

  • Varm choklad med kardemumma och vispgrädde

  • 1 msk kakao
  • 2 msk muscovadosocker eller vanligt strösocker 
  • kardemumma, nystött
  • 3 dl mjölk
    (en skvätt rom till den som vill)
    vispad grädde


Blanda kakao och socker i koppen. Hetta upp mjölken tillsammans med kardemumman. Slå en skvätt mjölk över kakaoblandningen och rör ihop. Häll på resten av mjölken, rör, och toppa med vispad grädde.


Perfekt som kvällsfika efter en kväll i skidspåret!


Må så gott
/Åsa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar