Följ min blogg med bloglovin

måndag 20 juni 2011

Inkokt lax med gräslöksaioli

Inkokt lax har jag aldrig gjort tidigare, men jösses vad enkelt det är, och vad gott det blir!

Receptet på laxen hittade jag på recept.nu men jag tog lite mer salt och vinäger än i receptet. Jag lät även laxen ligga i lagen i ett par timmar för att ta åt sig mer smak! 


Till laxen åt vi en potatissallad med fäskpotatis, tomater, kapris, cornichoner, gräslök och riven parmesan.

Såsen är en gräslöksaioli som vi rörde till enligt recept nedan:

Gräslöksaioli

1 Äggula
1 msk Dijonsenap
1,5 dl Rappsolja
1-2 Vitlöksklyftor
Lite citron
Färsk Gräslök
Salt & Peppar

Lägg ägget i en skål, blanda i senapen och vispa sedan medan du tillsätter oljan i tunn stråle (oljan och ägget ska vara i samma temp) pressa i vitlöken, glipp i gräslöken och smaka av med salt och peppar (och eventuellt lite citron)

Detta var en väldigt god middag som vi säkert kommer att göra fler gånger!

/Mattias

1 kommentar:

  1. Lax är så gott och en så bra fisk att variera på många olika sätt.
    Aiolin låter väldigt god!

    SvaraRadera