Följ min blogg med bloglovin

måndag 21 november 2011

Saffransbröd

Nu är årets första saffransbak avklarat! Den här gången valde jag att göra saffransbullar med mandelmassefyllning och russin.

De blev verkligen saftiga och goda!

Alla har väl sitt favoritrecept på saffransdeg, men jag lägger ut mitt så jag vet var jag har det. :)



Saffransbröd

250 g smör
1 l mjölk
100 g jäst
3 dl socker
salt
2 g saffran
ca 3 l vetemjöl

Jag använde hälften Manitoba och hälften vanligt vetemjöl.
Egentligen skulle jag bara vilja använda flytande saffran, men det är inte helt lätt att få tag på så det blir Santa Marias på halvgramsförpackning.

För att få ut den mesta saffranssmaken så hettar jag upp en del av mjölken (kanske knappt hälften) tillsammans med saffranet.

/Åsa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar