Följ min blogg med bloglovin

onsdag 16 november 2011

Potatislåda med älgskav

Det har varit svårt ett tag nu, att hitta på någon middagsmat, jag vet inte om det är mörkret som gör det men fantasin är som bortblåst. Förra veckan var en riktig pastavecka, med pasta på längden och på tvären flera  dagar, det är nog därför vi inte ätit någon pasta hittills denna vecka.

Idag kom jag på att jag skulle göra en variant på en potatis och köttfärslåda som jag brukar göra, men den här gången tog jag  älgskav istället som jag strimlade av en bit högrev.


Hela familjen tyckte det vart gott, så här kommer receptet.


Potatis 10 st
Älgskav 400 gr
Krossade Tomater 1 burk
Grädde 2 dl
Buljong 1 tärning
Vitlöksklyfta 2 st
Riven Västerbottensost 1,5 dl
 Salt & Peppar

Bryn älgskavet i en stekpanna, tillsätt 1 dl grädde och låt det puttra ett litet tag, tillsätt tomaterna, vitlöken och buljongen och låt det småputtra under tiden Ni skär potatisen i tunna skivor, smaka sedan av med salt och peppar.
Lägg ungefär hälften av potatisen i botten på en smörjd ugnsform, salta och peppra potatisen, bre sedan ut älgskaven och såsen över potatisen och avsluta genom att täcka köttet med de sista potatisarna.
Salta , peppra och ringla över grädden

Särr in i ugnen 230grader i ca 40 min, strö över osten när det är 10 min kvar.

Servera med en tomatsallad

/Mattias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar