Följ min blogg med bloglovin

tisdag 22 november 2011

Mjuk pepparkaka

På bilden nedan ser den inte mycket ut för världen, men jag vågar säga att den är den godaste - min mjukpepparkaka!



Mjuk pepparkaka med lingon

100 g smör
2 ägg
2½ dl socker
1½ dl creme fraiche
1½ tsk malen ingefära
1½ tsk malda nejlikor
1½ tsk kardemumma
2 tsk kanel
1 dl lingonsylt
1 tsk bikarbonat
3½ dl vetemjöl

Smält smöret. Vispa ägg och socker, tillsätt smör, kryddor, creme fraiche och lingonsylten.
Tillsätt bikarbonat blandat med mjöl.

Häll smeten i smord och bröad form.
rädda i 200° i 45 minuter.


Kakan blir saftig och god! Öka på mängden med kryddor något för att få en extra kryddig pepparkaka!

Till helgen är det första advent och jag ser fram emot att få ta fram adventsstjärnorna och ljusstakarna, men jag saknar snön så mycket!

/Åsa


3 kommentarer:

  1. Jag ÄLSKAR mjuk pepparkaka och kan tänka mig att din är överjordiskt god - med lingonsylt i och allt! Tack för receptet <3 Jag saknar också snön, vi får hoppas att den kommer innan jul!

    SvaraRadera
  2. Mjuk pepparkaka är nog min favoritjulkaka tror jag! Så himla gott!

    SvaraRadera
  3. Nu ska här bakas mjuk pepparkaka och jag tänkte testa ditt recept men när jag kollar nu så är det nästan precis som mitt, ha ha!

    SvaraRadera