Följ min blogg med bloglovin

lördag 16 november 2013

Äppelpaj med kola



Det börjar närma sig första advent och jag börjar bli lite julsugen.
Men.
Än är det inte jul och än är det inte ens vinter. Ute är det bara tråkigt just nu. Därför kör vi på med en äppelpaj idag.

Barnen blev bjudna på jäääättegod äppelpaj av sin faster så jag var ju "tvungen" att göra en sådan då.
 
 

Äppelpaj med rollokolor i - bara en sån sak. :)

 
Faster Anettes Äppelsmulpaj med kola

4-6 äpplen
8 rollokolor

 2 dl sötmandel
2 msk kanel
 3 dl vetemjöl
 1 dl strösocker
1 dl råsocker
100 g smör

 
Ta bort kärnhusen och skär äpplena i skivor. Lägg i en pajform. Skär kolorna i bitar och strö dem över äpplena.

Blanda ihop smör, mandel, kanel, mjöl, socker och muscovadosocker till en smuldeg. Smula över äpplena som täcke. Grädda kakan mitt i ugnen i 200° ca 30 minuter. Ta ut och låt svalna något. Serveras med grädde eller glass.
 
Det blev ganska mycket smuldeg över för mig så man kan ju minska ner på härligheten.
 
 
Mattias är på Skidskytte-SM i Östersund och jobbar med spåren. Han for i ösregnet före klockan fem i morse och jag är inte ett dugg avundsjuk på honom. Här hemma stökar vi på i lugn och ro och ska försöka få adventsgranen på plats.
...påfallattdetkommerenmassasnösåärdetjusköntatthadenpåplats.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar