Följ min blogg med bloglovin

måndag 11 november 2013

Smörgåstårta med lax

Idag är det Mattias födelsedag!
 
Kvällen bjuder på skidåkning så därför firade vi honom igår när det också var farsdag.
 
Smörgåstårtan med varmrökt lax och räkor blev, om jag får säga det själv (och det får jag), jättejättegod!
 
Vi hade ett grundrecept att gå på, men avvek lite här och där och gjorde även vår egen fantasifulla dekoration. :)
 
Många använder ju krossade ostkrokar på kanterna och den här gången provade vi också på det.
 
 
 
Lax- och räksmörgåstårta
 
 
 9 landgångsbröd

500 g varmrökt lax
1 kg räkor med skal
6 ägg
1 dl dill, finhackad
6 dl creme fraiche
1 dl majonäs
1 rödchili, finhackad
1 citron, saften
salt och peppar

6 dl creme fraiche
3-4 msk färskriven pepparrot
1 citron, skalet
salt och peppar


Skär laxen i mindre bitar. Skala och grovhacka räkorna. Hårdkoka äggen och hacka dem. Blanda lax, räkor, ägg, dill, majonnäs, creme fraiche, chili, citronsaft, salt och peppar.

Kantskär bröden och lägg ut tre stycken som en botten. Bred på hälften av fyllningen, lägg på tre bröd på andra ledden och bred på resten av fyllningen innan de sista brödskivorna läggs på.

För att göra tårtan saftigare skvätte jag på lite vatten/citronsaft på bottnarna också.

Vispa creme fraiche, pepparrot, citronskal, salt och peppar med elvisp några minuter. Vispa tills pepparrotskrämen tjocknat.

Bred pepparrotsblandningen på sidorna och ovanpå.

Sidorna täckte jag med krossade ostkrokar innan jag ställde in den i kylen till nästa dag.

Vi dekorerade med grönt - blandad sallad, äpple, purjolök, rädisor, picklad rödlök och dillolja.



Picklad rödlök

1 dl ättiksprit (12%)
2 dl vatten
2 dl socker
2 rödlökar

Koka upp ättiksprit, socker och vatten. Skala och skär rödlöken i klyftor och lägg i en skål. Häll lagen över löken. Låt svalna.

Dillolja

3/4 dl rapsolja
3/4 dl dill

Mixa rapsolja med grovhackad dill, ta med både vippor och stjälkar. Sila av.



Må så gott!
/Åsa
 

3 kommentarer:

  1. Mums vad gott och grattis på födelsedagen :) Du vet väl att jag har en ny matbild-tävling på min matblogg? Så skynda dig in och tävla om produkter värda över 1000 kr om du inte redan gjort det :)

    SvaraRadera