Följ min blogg med bloglovin

onsdag 16 maj 2012

Potatispaj med västerbottensost

Västerbottensost är verkligen en favorit, jag tycker om den nötiga smaken, det är verkligen nordens svar på parmesan, även om varken smaken och konsistensen är riktigt lika.

Vi har tidigare gjort en potatisrulle med västerbottensost, potatis och färskost som vart väldigt lyckad. Nu när vi hade en bra bit ost hemma, så gjorde jag en liten variant på den som paj. 


Potatispaj med Västerbottensost

100g Västerbottensost
5-6 medelstora potatisar
4 ägg
200+50g smör
2dl mjöl
1-2msk vatten
Salt & Peppar

Börja med pajdegen, blanda ihop mjölet med 1/2tsk salt, smula sedan ner smöret och finfördela det i mjölet. tillsätt 1-2msk kallt vatten, knåda ihop till en smidig deg. Låt gärna degen vila i kylen i en timma, tryck sedan ut degen i en pajform, förgrädda 7min i 180grader.

Fyllning:
Skala och koka potatisen, pressa sedan potatisen i en bunke, riv över osten och tillsätt äggen samt några klickar smör, blanda om riktigt.
Smaka av med salt och peppar, fördela sedan fyllningen i pajskalet, strö ev över lite mer ost. grädda i ugnen i ca 30min.

Väldigt gott tillsammans med en god köttbit, sallad och grillade grönsaker!

/Mattias    



2 kommentarer:

  1. Skulle man kanske prova?

    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  2. Ah, låter som en god variant. Vanlig västerbottenostpaj är en återkommande favorit. Låter gott att ha potatis i.

    SvaraRadera