Följ min blogg med bloglovin

torsdag 29 november 2012

Saffransbak

Häromdagen såg jag en snutt av Gomorron Sverige där bagaren Jesper Långström bakade saffransbröd.

Han gav massor av bra tips, bland annat att göra sitt eget jässkåp. Man sätter in en långpanna med hett vatten i ugnen som ska vara avstängd, men med ugnslampan tänd. Ovanför långpannan ställer man in sin plåt med saffransbullar och låter dem jäsa.
När de jäst klart tar man ut bullplåten och långpannan och sätter på ugnen.


Nu har jag redan gjort mina saffransbullar för i år*, men det funkar ju lika bra med kanelbullarna! Andra bröd, som matbröd, kan ju må bra av lång jäsning, men till just vetebröd passar det ju jättebra med "jässkåp"!




Han tipsade också om att lägga russinen i blöt ca 20 min innan för slippa få brända russin som det ju lätt blir och att pensla lussekatterna med ägg efter gräddningen (gäller ej de fyllda).

Även Jesper brukar hetta upp saffranet i mjölken, men han kokar upp mjölken och låter den svalna i kylen till nästa dag. Jgg brukar bara hetta upp hälften med saffranet och blanda med hälften kall mjölk.



Hur gick det förresten med min saffran-rom-blandning? Jo, det gick bra! Jag använde hälften så mycket saffran, men fick samma god smak.


*Hur kunde jag glömma att göra släta saffransbullar?

Igår var vi på världscupen i skidskytte i Östersund. Det var inga svenska framgångar, men det var en skön stämning bland publiken!

 
Nu blir det en slö stund i soffan med familjen. Jag är trött nu.
 
Ha en skön kväll!
 
/Åsa
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar