Följ min blogg med bloglovin

tisdag 28 februari 2012

Ugnsbakad aubergine

Mitt bästa matminne från Italien för två år sedan var när vi satt på det lutande torget i Sienna och åt en middag i kvällssolen. Syrran och jag beställde in samma - ugnsbakad aubergine med mozzarella.



Igår gjorde jag ugnspannkaka åt barnen och något som i alla fall likande auberginen vi åt i Toscana.

Jag gjorde en riktigt god tomatsås som fick puttra medan jag skivade en aubergine i halvcentimeter tjocka skivor och saltade dem rejält.

När såsen puttrat färdigt la jag aubergine i en form, fördelade mozzarellen över och slog över tomatsåsen. Innan jag stoppade in den i ugnen rev jag över parmesanost. Tjoff in i 220° i ca 20-25 min.

Enkelt, men väääldigt gott!

Må så gott!

/Åsa



4 kommentarer:

  1. Åh, det kan jag tänka mig, jag ÄLSKAR ugnsbakad aubergine! Härligt med mat som man har fina minnen av också, det gör ju det hela ännu lite godare <3

    SvaraRadera
  2. Jag gillar mycket aubergine och ungsbakad är så gott

    SvaraRadera
  3. Men är det inte oftast så att det enkla är det godaste, kanske mest för att man blir överraskad att det inte krävs så mycket mer arbete för att få god mat! Härligt med matminnen, speciellt när det innebär semester:)

    SvaraRadera
  4. Jösses, det är låter ju alldeles fantastiskt! Jag är en stor fan av aubergine, speciellt tillsammans med tomatsås och mozarella. Mums!

    SvaraRadera