Följ min blogg med bloglovin

tisdag 24 juli 2012

Norgetripp med god Makrill

Under v.28 var vi på en semestertripp till Norge med E & J med familj, vi bilade till Geiranger via Funäsdalen och sedan vidare på trollstigen mot Ålesund, Molde och Kristiansund.

När man börjar närma sig Geiranger är det som att åka in i en sagovärd, med alla fjäll, djupa dalar och fjordar.
Vattenfall finns det var än man tittar, men tyvärr hade vi lite otur med vädret och molnen var låga, så därför såg vi inte alla fjälltoppar som vi åkte förbi.

Ungarna hade med sig fiskeutrustningarna och när vi övernattade utanför Molde fiskade de i fjorden, och efter att de fiskat ett bra tag började det nappa för fullt, efter att de fiskat klart efter några  timmar hade de totalt fått upp ca: 50 Makrill, vi sparade de första åtta till middag dagen efter, resten fick simma ut i fjorden igen.
Fisken rensades och saltades in tills nästa dag!

Vi hade med en liten grill med lock som vi rökte fisken i, när det var bra med glöd la vi på fuktigt alspån samt några grenar av enebuske som vi hittade utanför stugan.
När fenorna lossnar lätt är fisken färdig!

Av de åtta fiskarna vart det inte mycket kvar av efter måltiden, vi åt dem tillsammans med potatis och en god sallad!

Fisk är aldrig så gott som när man fångat den själv!

/M

1. Åh, så gott! Vi åkte på fiskesemester varje sommar när jag var barn. Ofta röktes då fångsten i en liten Abu-rök vi hade med oss. Smakar helt ljuvligt.

2. Vi bilade i Norge för några år sedan. Vilket land! VIll vi gärna göra igen. Vi bilade hela södra kusten till Stavanger, Bergen, Geiranger, Trollstigen, Molde och Kristiansund innan vi tog E4 via Lillehammer tillbaka till Sverige. Vilken resa! Många timmar i bil men så värt det! Som att köra i vykortslandskap hela tiden.
    Vi rökte makrillfiléer förra sommaren. Min sambos morfar fiskar en del och delar gärna med sig. Saftigt och Gott!

3. Vilka härliga bilder, ser underbart ut! Jag var i Stavanger förut (och åkt lite båt) och det är så vackert där:)