Följ min blogg med bloglovin

onsdag 10 oktober 2012

P som i pannbiff och pressgurka

Nästan det godaste som finns!

I söndags bjöd M på den typ av mat som passar mig allra bäst. Inget jätteavancerat kanske, älgpannbiff med pärmos, men SÅ gott!

I pannbiffarna la han en bit västerbottensost och det blev en hit! I och för sig är det nästan alltid en hit med vb!!
 
 
Rester från rödvinssåsen dagen innan utgjorde basen för gräddsåsen, rödvinbärsgelé och pressgurka passade utmärkt till.

 
Pressgurka gjorde jag samma dag i en 1-2-3-lag.
 
1 dl ättika
2 dl strösocker
3dl vatten
 hackad dill
1 gurka
 
Lös upp sockret i ättika och vatten (jag värmde vätskan tills sockret lösts upp helt). Låt lagen svalna. Skiva gurkan tunt. Varva gurka och dill i en burk och slå till sist över lagen.
 
För mig är det här farmor-gurka och jag kan äta den till det mesta!
 
/Åsa


1 kommentar:

  1. Låter supergott! Och jag skriver under på det där med västerbottenost. Den funkar till ALLT! Ha en fin dag!

    SvaraRadera