Följ min blogg med bloglovin

onsdag 17 oktober 2012

Canneloni med kantareller och vb

Canneloni går ju att göra i alla möjliga olika smaker och varianter. Den här gången lät jag mig inspireras av Remsans, men tog bort en del och la till en del.
Kantareller och västerbottensost är en fin kombo som även känns höstig och fin!

Jag var rädd att de skulle bli lite torra eftersom såsen inte täckte cannelonin, men det gick bra.

Canneloni med kantareller och västerbottenost

250 g färska lasagneplattor, 12 st eller dela 6 större på mitten
1 gul lök, hackad
4-5 g rivna morötter
200-300g förvällda kantareller
2 dl crème fraiche
färsk timjan el torkad timjan
salt och peppar
3 dl vispgrädde
3 dl riven västerbottenost


Stek löken mjuk i lite smör. Tillsätt moröttena samt svampen och stek allt i ca 5 minuter. Vänd ned crème fraiche, timjan, sop. Dra åt sidan.

Koka upp vatten i en gryta. Förkoka varje lasagneplatta ½ minut, ta upp med hålslev och lägg på ett par skedar svampröra och rulla ihop. Du hinner fylla en rulle medan du förväller nästa platta. Lägger du i alla plattorna i grytan på en gång så klibbar de ihop när de sedan väntar på att bli fyllda.

Lägg rullarna i en ugnsform. Vispa ihop grädde med västerbottenost och slå över rullarna. Gratinera i ugnen i 20 minuter 225°.

Servera tillsammans med en sallad.

Här fick vi en hel del snö igår, årets första, och en del är kvar även idag.


MÅ så gott!

3 kommentarer:

  1. Alltså det är så svårt att förstå att det verkligen är snö hos er när vi har ca 10 grader varmt här nere. Visserligen blåser och regnar det mesta delen av tiden så det vet i tusan om inte snö och kyla hade varit att föredra...

    Vi har pasta med kantareller inplanerat för fredags middag, längtar redan!

    SvaraRadera
  2. Oohhh ni fick snö som låg kvar! här blev den inte synbar så länge. Jag tror jag är en Vb- holick för jag använder nog denna fantastiska ost till snart allt!!
    Canneloni har jag en favorit med spenat...en vegetarisk variant...men tusan så god!..=)

    SvaraRadera
  3. What?! Kan inte fatta att ni redan har snö. Lowes pratade idag om att det var förlänge att önska sig saker till jul eftersom det inte ens kommit snö än. Fast sedan kom han på att förra året på julafton hade vi ingen snö.
    Håller med, kantareller och västerbottenost vad kan gå fel liksom. Kul att ni testade!

    SvaraRadera