Följ min blogg med bloglovin

onsdag 20 februari 2013

Banana Fudges Cupcakes

Nu är det tredje veckan som vi har sjukstuga här hemma, nu är det Tea som är hemma från skolan med halsont och hosta.

Ett friskhetstecken kom igår när hon ville baka, hon skickade ett beställnings-meddelande till mig när jag var på jobbet:

Bananer, Kanel, Gräddfil plus 200g mini nonstop! Helsningar Tea.

200gr nonstop kändes ganska mycket, några i miniformat fanns inte på de affärer jag var in på, så det fick bli 5st förpackningar Smarties a' 38gr/st! När jag sen kom hem upptäkte jag att hon missat att skriva choklad före 200g, och att det inte skulle behövas 200gr nonstop.

Märkligt nog gick alla Smarties åt, det vart 12 cupcakes med 6 smarties på varje, 72 smarties gick åt till det det betyder att det är ungefär 15 smarties per förpackning, om nu inte det vart lite svinn förstås :)


Banana Fudges Cupcakes
ca 12st
3 ägg
2½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakaopulver
salt
100 g mörk choklad
2 skivade bananer
1 msk kanel
Chocolate fudge glaze:
1,5 dl vispgrädde
2 msk honung
4 msk farinsocker
1 tsk malen ingefära
1 msk smör
200 g mörk choklad
Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt. Smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet och blanda det med äggsmeten. Blanda vetemjöl, vaniljsocker, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten. Smält chokladen och vänd ner i smeten. Blanda ner skivade bananer och kanel. Fyll formarna till 2/3. Grädda i ugnen i 175°  i 15 min minuter.
Koka upp vispgrädde, honung, farinsocker och ingefära. Låt svalna lite. Rör ner smör och finhackad choklad så att det smälter. Låt fudgesåsen svalna innan du glaserar cupcakesen. Garnera med färgglada smarties!

/Mattias


3 kommentarer:

  1. Jag gjorde oxå liknande när min son var mindre, fast med en annan muffinssmet, men samma glasyr. Den är så god!! Man får köpa dubbelt upp med nonstop (tycker personligen nonstop är godare än smarties) för hälften går åt innan och vid baket.

    SvaraRadera
  2. Oj vilka sötnosar! Krya på er, det kallas ju inte VABruari för ingenting... ;)

    SvaraRadera
  3. Ha ha... Underbart! Ja, nu är det kanske inte roligt med långvarig sjukstuga, men bjuds det på såna här godsaker när man kommer hem så... ;-)

    SvaraRadera