Följ min blogg med bloglovin

lördag 6 november 2010

Silviakaka

Sötsugen och nackont, inget hemma, tänkte att barnen och jag kunde hjälpas åt att baka något gott till fika, men de drog i väg på varsitt håll till kompisar.

Vispade ihop en Silviakaka för första gången i mitt liv! Hade faktiskt ingen tanke på boken som släppts denna vecka om en viss konung...



Silviakaka

2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 msk vaniljsocker
2 msk bakpulver
1 dl vatten

Vispa ägg och socker vitt och fluffigt, blanda mjöl med bakpulver och vaniljsocker och rör ner i smeten. Häll i vattnet och rör till en jämn smet. Häll smeten i en smord form med löstagbar botten. (sätt gärna ett bakplåtspapper i botten först). Ställ in i ugnen i 175 grader, i 30 minuter.


glasyr:
100 g margarin
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula
riven kokos

Smält margarin i en kastrull, häll i socker och vaniljsocker. Vispa ner äggulan försiktigt. Låt glasyren svalna lite och bred den över den avsvalnade kakan. Strö över kokos.


Jag hade varken bakat eller ätit Silvia-kaka tidigare. Den var god, men jag tror ändå att jag föredrar en riktigt bra kärleksmums!

Började kolla lite på Leilas nya program, men nja, Arne Weise och Leila i Weises kök var inte bra teve... Nu kanske jag inte kan uttala om detta eftersom jag faktiskt knäppte av innan bechamelsåsen.

/Åsa




4 kommentarer:

  1. Kan hålla med dig om kakan. Den är god, men det finns godare kakor.
    Programmet såg jag inte, men Leila är väl bäst i sin "egen värld", Leila-land som någon uttryckte det.

    SvaraRadera
  2. Tycker inte heller det var nån vidare bra tv, de kunde gjort en ny säsong av Leilas jul i stället! :) Fin blogg du har! :)

    SvaraRadera
  3. En gång när jag bakade silvia kaka så räckte sockret bara till kakan men då hade jag florsocker hemma så jag tog det till glasyren i stället, det vart en tjockare glasyr men i mitt tycke mycket godare, så nu gör jag alltid så när jag bakar den,

    SvaraRadera
  4. Stämmer det med 2 matskedar bakpulver? Tycker det låter mycket

    SvaraRadera