Följ min blogg med bloglovin

tisdag 24 maj 2011

Typ Caesarsallad

Här inne var det ingen vidare fart på bloggandet, man kan nästan tro att vi inte äter något längre, men det gör vi faktiskt. :)

Inspirationen flödar inte direkt när det gäller vardagsmaten just nu. Det ska helst vara både billigt, nyttigt, varierat och gott! Gott får vi oftast till, men det andra... 


Det blir många sallader just nu. Vi har snöat in på limedressingar, parmesan, rostade solrosfrön och brödkrutonger till, men det är ju så otroligt gott!

Idag blev det en ny variant.



Caesarsallad med kyckling och bacon

2 st kycklingfilé
1 pkt bacon

Marinad

2 vitlöksklyftor

1 tsk chiliflakes
1 msk torkad oregano
2 msk flytande honung
2 msk olivolja
1 msk soja

½-1 påse blandad sallad
1 dl grovt riven parmesanost
1 ägg
2 msk färskpressad citronjuice
1 msk kapris
2 dl matolja
körsbärstomater (som vi la till efter vi hade fotat)
brödkrutonger (stekta i olja och vitlök och sedan saltade)

Blanda marinaden. Skiva kycklingfiléerna och lägg dem i marinaden och låt dem marineras i minst 30 min.
Rulla ihop baconskivorna.  Tillaga bacon och kyckling i 225° i ca 15 min tills kycklingen är genomstekt.

Mixa riven parmesan, ägg, citronjuice och kapris. Tillsätt oljan droppvis under fortsatt mixning.

Blanda salladsbladen med dressingen. Lägg i en stor skål och strö över hyvlad parmesan och krutonger. Toppa med skivad kyckling.


Ge oss gärna tips på bra vardagsmat!

/Åsa

3 kommentarer:

  1. Så gott med caesarsallad! Visst är man inte alltid inspirerad när det gäller matlagning, speciellt vardagsmaten...

    SvaraRadera
  2. oj, det är svårt det där med vardagsmat tycker jag! men vi brukar göra rotfruktspyttipanna, mycket pastarätter (typ arrabiata) och soppor (typ tomat eller lök).

    SvaraRadera
  3. Åhh jag älskar caesarsallad!!!! Jaså ni bor nära grannäset, ni har tur ni! Jag visste att ni bodde någonstans i Jämtland. Ha en härlig helg, nu ska jag kolla lite mera på era goda recept!

    SvaraRadera