Följ min blogg med bloglovin

fredag 11 januari 2013

Fredagsfirre

Lax är ju helt klart den fisk som vi äter mest, men som med all annan mat är det lätt att "fastna" vid vissa rätter, och variera allt för lite med hur man tillagar maten, vilka kryddor och tillbehör man har osv. 

Jag erkänner att jag har svårt att variera det jag lagar, inte för att jag inte vill, utan just för att avsaknaden av fantasi gör att jag spånar in på samma rätter hela tiden.

Idag skulle vi äta lax, och när jag funderade på hur vi skulle tillaga laxen och vilka tillbehör vi skulle ha till kom det hela tiden det gamla vanliga upp: Lax - Potatis - Hollandaise.

När jag pratade middag med Åsa undrade hon vart det lilla extra var, det som vi inte brukar äta, det som lyfter rätten. Eftersom jag (som vanligt) inte hade tänkt på det, var det bara att sätta sig vid datorn och söka efter laxrecept och kom ganska snabbt på ett recept som Tommy Myllymäki gjort.
Det jag fastnade för med receptet var att det blir lite asiatiska smaker med lime - chili - ingefära samt att det var grönsaker till.

Jag gjorde enligt receptet, men jag fick inte tag på vaxbönor, så jag tog haricots verts istället samt kokade lite minimorötter till.



Haricots verts och morötter kokade jag precis som blomkålen och broccolin, men efteråt fräste jag på dem i lite olja, med salt peppar, chili och honung.

Vi serverade klyftpotatis till fisken, men egentligen var det onödigt när vi hade så bra med andra grönsaker till.

Ha en skön fredagkväll!!

/Mattias


3 kommentarer:

  1. Lax är även en favoritfisk hemma hos oss. Det är så snabbt och enkelt att tillaga och det är gott med bara lite limepeppar på och in i ugnen nån enkel sås och potatis.

    SvaraRadera
  2. Gillar lax. Lätt att variera. Låter som goda smaker till er lax!

    SvaraRadera
  3. Herr Myllymäki är duktig, mycket goda recept! :)

    SvaraRadera