Följ min blogg med bloglovin

torsdag 24 januari 2013

Italienska pastapaket

Här kommer ett tips på bästa fredagspastan på mycket länge!

Italienska pastapaket med massor av gott i! Enkla och goda smaker, men så himla gott!!

Våra barn har svårt för "varma tomater" vilket gör att tomatsås inte brukar vara så populärt, men den här gick faktiskt hem!

Det är pillrigt att göra och parmaskinkan vi hade räckte inte till om man bara tog fyra. I alla fall inte om ett paket skulle bli tillräckligt stor att räcka till en portion.


Innan vi vek ihop paketet och skjutsade in det i ugnen.


Börja med tomatsåsen så den hinner puttra en stund.
Pastapaket 4 pers

4 portioner kokt spagetti el spagettini
16 skivor parmaskinka
1 aubergine, tärnad
125 g mozzarella, i bitar
2 dl riven parmesan
smör och olivolja
4 smörgåspapper
basilika

Tomatsås

1/2 kilo kvisttomater
1 gul lök
2-3 hela stjälkar basilika
olivolja
salt & peppar

Skär tomaterna i klyftor. Skär löken i grova bitar. Lägg tomat, lök och basilika en kastrull. Salta. Ringla över 4-5 msk olivolja och koka ihop på medelvärme i ungefär en halvtimme. Rör om då och då. Mixa tomatsåsen. Låt den svalna lite och smaksätt sedan med ca 2 msk olivolja, salt och svartpeppar. Mixa igen.

Fräs auberginekuberna i smör och olja på hög värme tills de får fin färg. Ställ åt sidan.

Bred ut ett smörgåspapper och lägg parmaskinkan i mitten av papperet. Lägg dem omlott i en fyrkant. Lägg en laddning spagettini mitt på och forma så att det blir ett hål i mitten med pastan som en kant runt om. Lägg 1/4 av aubergine och mozzarella i hålet. Ös över tomatsås och strö sist över parmesanost. Vik över parmaskinkan över fyllningen från vänster och höger så att det blir som en öppen låda (om man vill - lägg en skinkskiva över som lock). Vik sedan in alltihop i smörgåspapperet. Upprepa tills du har fyra paket.

Lägg paketen på en plåt och ställ in i ugnen på 175° i 15 minuter.  Lägg upp paketet på en tallrik, öppna upp och garnera med strimlad basilika.
Jag är ju inget superfan av skinka, även om parmaskinka är lite okej, men den gav även mitt paket en fin sälta och tillsammans med tomatsåsen och den krämiga mozzarellan blev det super!!
Bjud familjen på denna supergoda pasta - du kommer inte att ångra dig och dina kära kommer att känna lycka! :)
Receptet hittade jag här!


/Åsa


2 kommentarer:

  1. Vi sparade också Lottas recept på detta, det låter så gott. Säkert helt klart värt tiden:)

    SvaraRadera
  2. Jag såg också det receptet hos Lotta och det lockade till och med mig som inte är så glad i pasta annars. Låter mycket gott. Men jag kan förstå pillet.

    SvaraRadera