Följ min blogg med bloglovin

tisdag 8 januari 2013

Skippa nudlarna

Vardag igen med jobb, skola och aktiviteter. Och det betyder också vardagsmat.
Just nu är jag helt tom på fantasi när det gäller god, billig, varierad och nyttig middagsmat.

Vi har dessutom tre bråttomdagar, måndag, tisdag och onsdag ska gänget iväg på träning och då måste middagen vara klar snabbt. På helgen är det ofta en dag, minst,  när vi kommer hem sent och är lite mosiga efter en hel dag ute och då ska det helst också gå snabbt och kännas lite helggott.

Tidigare gjorde vi alltid veckomatlista för att få ihop vardagen, men vi har kommit bort från det till stor del. Brukar i alla fall få med en pastadag, en fisk och en soppa.

Gjorde ett försök igår och det gick så där... :)

Måndag: Spagetti o köttfärssås (fanns förberedd i frysen)
Tisdag: Rotsakssoppa, gick supersnabbt att göra
Onsdag:
Torsdag: Örtjärpar med apelsinsallad
Fredag: Fisk av något slag
Lördag: Kalasgoda hamburgare deluxe
Söndag:



Hittade i alla fall en kul sida - Skippa nudlarna  - där man kan få lite inspiration för att variera sig lite och dessutom är det fokus på billiga rätter.
Där hittade jag soppan som vi gjorde idag, Rotsakssoppa med bön- och bacontopping.


Alla i familjen tyckte att den var god, men för mig som inte äter bacon blev den lite tam. De söta rotsakerna behöver nog baconsmaken och sältan. Jag skulle kunna tänka mig att poppa upp den med lite ingefära och kanske chili!

Nu skippar jag funderingarna på morgondagens middag en stund och kollar på Sveriges Mästerkock och mumsar årets första semla!

Må så gott!

/Åsa

3 kommentarer:

  1. Årets första fastlagsbulle, det är den godaste av dom alla:) Vi har hunnit med hela tre, starkt jobbat för oss som nästan aldrig äter varken tårta eller bakelser, men det är något visst med fastlagsbullar!

    SvaraRadera
  2. Kanske skulle passa med stekt halloumi på, den är lite salt. Flera som är sugna på soppa... Det är oftast både snabbt och gott.
    Va? Första semlan? Gottit!

    SvaraRadera
  3. Såg den nudel-tjejen på nyhetsmorgon när hon var med där.
    Soppan låter ju supergod och ibland är vissa tillbehör verkligen ett måste för helheten. Håller med Emmy, halloumi kanske kan vara något?!
    Semla har jag inte ätit ännu. Men börjar bli riktigt sugen!

    SvaraRadera