Följ min blogg med bloglovin

torsdag 7 oktober 2010

Harissa

Jag har en vän som är från Tunisien, en gång för flera år sedan bjöd han mig på denna underbara chiliblandning, och sedan dess är jag helt såld på harissa.


Harissa påminner om Sambal Oelek men är inte lika salt som jag tycker Sambal kan vara. Harissa upplever jag även som något starkare.

Harissa finns i att köpa på burk och på tub i välsorterade livsmedelsbutiker, har sett att dom har både på Coop Forum och ICA Maxi, men den som finns här i butikerna är inte riktigt som den som köps på plats i Tunisien.

Som tur är köper min vän hem en liten hink till mig från Tunisien varje år, det till min stora glädje!

Harissa går fint att använda till grytor, soppor, köttbullar, såser och mycket mer!

/Mattias 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar