Följ min blogg med bloglovin

torsdag 21 oktober 2010

Jordärtskockssoppa med isterbandscrunch

Det är långt mellan gångerna vi äter jordärtskockssoppa, men det blir ibland och det passar ju också bra som förrätt.

Idag gjorde vi soppan och serverade med isterbandscrunch. Idén fick jag härifrån.


Jordärtskockssoppa med isterbandscrunch

300 g jordärtskocka
150 g potatis
2 msk lantbuljong (eller 1-2 tärningar annan god buljong)
2½ dl vatten
1 dl vitt vin
1½ dl grädde
1½ dl mjölk
salt och peppar

2 isterband

Skala och tärna jordärtskockorna och potatisen och koka under lock med buljongen tills de mjuknat.
Slå på vinet, grädden och mjölken och salta och peppra.
Mixa soppan.

Skär isterbanden på längden och dra av skinnet. Smula ner i het panna och stek tills det är knaprigt.

Servera soppan med isterbandet.
Mattias köpte en brödkasse med olika bröd på Maxi igår och till soppan åt vi ett tomatbröd (tror jag att det var).


Vi har gjort soppan med enbart jordärtskockor ibland, men jag tycker att det är gott med lite potatis i. Idag tänkte jag ta i lite lök också, men det glömdes bort.

/Åsa

1 kommentar:

  1. Det här låter jättegott hos en där hjärtat klappar för Småland o riktiga isterband!

    SvaraRadera