Följ min blogg med bloglovin

torsdag 17 mars 2011

Italiensk Kålsoppa

Soppa äter vi nästan varje vecka, men det är lätt hänt att det alltid blir några standardsoppor som man varierar sig med. Denna soppa hittade vi receptet på här, soppan är väldigt snabb och lätt att göra och var riktigt god!


Så här gjorde vi:

½ Vitkålshuvud
2 Lök
1 paket Bacon
14 dl Grönsaksbuljong
1 tsk Timjan
Svartpeppar & Salt
4 skivor franska
God Ost

Strimla kålen fint och koka den mjuk i buljongen (ca 10 min).
Smaka av kålen med timjan, salt och peppar.
Skiva löken och tärna baconet, bryn i stekpanna.
Häll upp soppan i ugnsfasta skålar, kål i botten sedan bacon och lök, täck med buljong.
Lägg en brödskiva på soppan och toppa med 2 skivor ost.
Gratinera i 200 grader i ca 10 min, eller när osten fått fin färg.

Vad har Ni för favoritsoppa?

/Mattias

2 kommentarer:

  1. Kålsoppa har jag aldrig ätit! Men soppa är ju riktigt gott. Det blir soppa här hemma i Karins kök ikväll också, fast en Kycklingsoppa med grönsaker som är min absoluta favorit! :-)

    SvaraRadera
  2. Härligt gott med soppa, det älskar jag och min favorit är nog potatis och purjolökssoppa!

    SvaraRadera