Följ min blogg med bloglovin

tisdag 29 mars 2011

Terrenos Vinotek

I fredags när vi var i Stockholm blev det äntligen ett besök på Terrenos Vinotek.
Vi besökte Terreno Vingård i somras när vi var i Italien. Vi fick en rundtur där och vinprovning (och jag ser till min förvåning att vi inte ens bloggat om den utflykten?). Vingården ägs av en svensk familj och även guiden var svensk.
(Bilden är lånad av Terreno.se)
Terrenos Vinotek på Kungsholmen ägs av en av döttrarna (om jag minns rätt) och det kändes lite roligt när servitrisen frågade om vi varit där tidigare och vi kunde säga: Nej, tyvärr, men vi har varit på Vingården!

Lite förvånade blev vi då guiden från vingården dyker upp som servitör! Han sa att han kände igen oss "det var ni som hade så många barn med...". Och tja vi hade ju med oss sex stycken i alla fall.

Vi köpte ett vinkort och hann under kvällen prova flera olika sorters vin, Mattias fem olika och jag fyra (någon måste ju se till att norrlänningar i storstan hittar tillbaka till hotellet).
Personalen var väldigt trevliga och snackade vin hela kvällen. Stort plus till dom!

Innan maten fick vi en liten apretif, en jättegod kronärtskockssoppa.

Vi åt båda Grillad hjortfilé smaksatt med tryffelolja. Riktigt gott kött även om portionerna såg ut att vara i minsta laget så vi försåg oss med lite mera bröd.

Jag hade klarat mig ypperligt med huvudrätten som den var, men å andra sidan är det himmelskt gott att doppa nybakat bröd i god olivolja med lite salt till!

När vi var till vingården köpte vi förståss vin, men även Terrenos Olivolja som är otroligt god.
Den går även att köpa på vinoteket för en dryg hundring (och olivoljan är värd varendaste öre) så ett tips är att köpa en flaska om Du har vägarna förbi Scheelegatan 12 på kungsholmen!

Må gott!

Mattias & Åsa

4 kommentarer:

  1. Vilket trevligt besök. Ja, både på vingården och på vinoteket. Så roligt med en länk mellan dem dessutom!

    SvaraRadera
  2. Låter som en utflykt och restaurangbesök helt i vår smak...

    SvaraRadera
  3. men hallå, ni måste ju skriva om den där utflykten! vi åker ju till italien i sommar (är det tänkt) och vi vill ha en massa tips på vad vi ska göra! :=)

    SvaraRadera