Följ min blogg med bloglovin

onsdag 23 mars 2011

Kolasnittar med ingefära

Idag fyller Love år så igår förberedde vi tårtan och bakade kanelbullar och kakor.

Senast vi bakade småkakor var när Tea fyllde år i december så det är inte allt för ofta vi har småkakor hemma...
Det går ju snabbt att sno ihop en kakdeg och är ju betydligt godare än ballerinakex.

Nu blev det i alla fall vanliga kolakakor smaksatta med ingefära!




Jag tror att det var hos Leila jag hörde om att smaksätta kakorna med ingefära första gången.


Kolasnittar med ingefära

200 g mjukt smör
2 dl strösocker
4 msk ljus sirap
4½ dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
2 tsk malen ingefära

175°

Blanda ihop smör, socker och sirap. Blanda vetemjöl, bikarbonat, vaniljsocker och malen ingefära och vänd ner det i smeten.
Dela degen i 4 bitar och rulla ut varje bit i fyra längder. Lägg dem på plåt och mönstra med en gaffel.
Grädda i 12-15 minuter. Skär längderna på snedden när de svalnat något.


/Åsa

2 kommentarer:

  1. Så snällt sagt om mina matbilder. Jag tycker inte själv att jag är så duktig på att fota, men jag försöker. Vi fick en fotokurs på köpet när vi köpte ny kamera, som jag har planerat att gå. Mest för att jag vill kunrnen ta fina bilder på barnen.

    SvaraRadera
  2. och så ett glas iskall mjölk till, mums!
    Vilket fint kakfat ni har.

    SvaraRadera