Följ min blogg med bloglovin

lördag 17 september 2011

Pannacotta med äppelkompott

Pannacotta i olika former är en efterrättsfavorit hos oss och den här gången gjorde jag en vaniljpannacotta med äppelkompott!

Jag gör alltid pannacottan på samma grundrecept och jag gör den av yoghurt och grädde.


Vaniljpannacotta med äppelkompott

1/2 dl vispgrädde
3/4 dl strösocker
1 vaniljstång
2 gelatinblad
½ citron, rivet skal

3 dl matyoghurt

Koka upp grädde, socker, urskrapade vaniljfrön + stången och rivet citronskal i en kastrull. Ta från värmen och låt det dra 5 min.

Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 min. Lyft upp gelatinet och låt det smälta i grädden. Sila gräddblandningen i en bunke.

Rör ihop gräddblandning och yoghurt. Häll upp i glas. Ställ i kyl minst 3 tim.

4 st äpplen
0,75 dl strösocker
1 dl vatten
1  kanelstång

Skala, kärna ur och tärna äpplena i cm-stora bitar.
Lägg hälften i en kastrull med strösocker, vatten och kanelstång.
Koka tills äppelbitarna mosar sig.

Låt resten av äppelbitarna koka med i  ytterligare 5 minuter. Låt svalna.

Jag pudrade över malen kanel över pannacottan innan jag la på kompotten för lite mera smak.

Det blir en hel del syra med både yoghurt och citronskal, men tillsammans med de söta äpplena blev det fräscht!



Det blev en hel del kompott över, men det gick hur bra som helst att ha den på havregrynsgröten nästa morgon!

/Åsa




3 kommentarer:

  1. Tack så jättemycket!
    Så gott med pannacotta och äppelkompott. Jag har gjort någon liknande variant, fast hade kompotten i botten och hade ett litet smultäcke ovanpå.

    SvaraRadera
  2. Kul variant med yoghurt och grädde och inte bara grädde. Ska provas!

    SvaraRadera
  3. Pannacotta är ju sååå gott!

    http://smaskelismaskens.blogspot.com/

    SvaraRadera