Följ min blogg med bloglovin

fredag 7 oktober 2011

Kärleksmums

Gun-britts kaka, Snoddas och Kärleksmums, kärt barn har många namn säger man väl.

Alla har väl sitt favoritrecept, men här kommer mitt!

 

Kärleksmums

5 st ekologiska ägg
4 dl strösocker
4.5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
5 msk kakao
300 g smör
2 dl vatten

Glasyr:

florsocker
kakao
smör
kaffe
vatten

kokosflingor

Sätt ugnen på 225°


Vispa ägg och strösocker pösigt.
Blanda vetemjöl, bakpulver och kakao i en skål.
Blanda mjölblandningen i äggsmeten och vänd försiktigt ihop smeten.

Smält smöret och blanda det med vattnet, rör ner det i smeten.

Klä en plåt med bakplåtspapper och häll i smeten.


 Grädda kakan i cirka 15 minuter Låt svalna.

Blanda till glasyren och bred ut över kakan, strössla över kokos. Skär i rutor.

Glasyren brukar jag blanda till på en höft. Mycket kakao och kaffe så blir det godast!



Jag har en liten långpanna till min ugn och till den är den här smetmängden perfekt, men till en större blir det bäst att ta 1½ sats.

Favvokakan  nummer ett!


Trevlig fredag alla!


Halva familjen drar på skidskytteläger i helgen så jag och Tea ska fixa lite tacos och göra mandelfyllda äpplen i ugnen till efterrätt.

/Åsa

 




1 kommentar:

  1. Kärleksmums säger vi också, och jösses så gott det är!

    Hoppas ni får en härlig helg och får "träffa" en massa trevliga människor:)

    SvaraRadera