Följ min blogg med bloglovin

torsdag 13 september 2012

Svartvinbärsjuice

I måndags plockade jag svartvinbär och fick riktigt god hjälp så det blev massor med bär!
 
De "rensade" kokade jag sylt på, en sylt som blev på tok för söt. Brukar dra ner på sockret, vilket jag gjorde även denna gång, men den blev god och kommer att bli super på havregrynsgröten i vinter!
 
 
Resten, större delen av bären, har jag gjort juice av. Och som jag kokat. Kokade två laddningar i tisdags, en i onsdags och sista idag. Dels har jag inte den största kitteln och dels blev det mååånga liter.  Jag fyllde 1½-liters petflaskor och stoppade i frysen så har vi måltidsdryck fullproppad med c-vitaminer så det räcker hela vintern gissar jag!

 
 
Svartvinbärsjuice
 
2 l svarta vinbär
2 l vatten
6 dl socker
 
Koka svartvinbär och vatten i ca 20 min.
Sila av i duk.
Rör i sockret tills det lösts upp.
 
Det blev lagom att späda med ungefär hälften (drygt) vatten för att få den drickklar.
 
/Åsa

1 kommentar:

  1. Perfekt! Jag har ju lite sv. vinbär i frysen som jag inte vet vad jag ska föra med.

    SvaraRadera