Följ min blogg med bloglovin

fredag 18 februari 2011

Chokladmousse med glöggkokta tranbär

Snart helg igen och jag sitter och funderar på någon enklare efterrätt. Funderar på något "citronigt". Förra helgen gjorde jag mjölkchokladmousse, men det blir lite mesig smak med mjölkchoklad så nästa gång väljer jag en mörkare choklad.

Jag toppade med glöggkokta tranbär och det blev riktigt gott!

 

Chokladmousse med glöggkokta tranbär

100 g mjölkchoklad
2 äggulor
3 dl vispgrädde

Smält chokladen i vattenbad.
Vispa grädden.
Blanda ner äggulorna i chokladsmeten. Vänd försiktigt ner grädden i chokladsmeten. Fördela i glasen och ställ i kylen ett par timmar.

Koka upp glöggen (jag använde lingonglögg) och tillsätt torkade tranbär som får småputtra en stund. Låt svalna. Toppa chokladmoussen med bären vid servering.

/Åsa

4 kommentarer:

  1. Vad roligt att du kikade in hos mig och lämnade en kommentar. Låter gott med glöggkokta tranbär. Ha en trevlig helg!

    http://smaskelismaskens.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Och vi som just beslutat att ta oss i kragen och bara äta sötsaker på helgerna, så hittar vi detta goda här... Jaja, det kommer snart en ny helg, går fortare än man tror:)

    SvaraRadera
  3. Uj uj så smaskens det där ser ut :-)

    SvaraRadera