Följ min blogg med bloglovin

måndag 21 februari 2011

Kryddiga järpar med harissadressing

Testlagare eller kvart i fem hos oss...

Idag har vi gjort ett av testlagarrecepten i senaste Buffé. Vi gör ofta dessa recept, men nu tror jag att det var ett tag sedan.



Vi följde receptet förutom att vi använde vår egen tacokrydda istället för fajitakrydda på påse och använde älgfärs. Av misstag tror vi också att vi gjorde dressingen lite fel, men det blev bra ändå.

Så här gjorde vi:

Kryddiga järpar med harissadressing

900 g potatis
500 g älgfärs
havregryn blötlagda i vatten
1 ägg
3 msk tacokrydda
2 msk teriyakisås
1 dl cornichoner
ca 5 sm purjolök
finhackad persilja
olja och salt

Dressing:

1 tsk harissa (harissan vi har är ganska stark och jag gissar att det finns olika så man får smaka sig fram)
3 msk flytande honung
3 msk vitvinsvinäger
salt

Skala potatisen och koka mjuk i lättsaltat vatten.
Blanda färs, havregryn, ägg, tacokrydda och teriyakisås till en smidig färs. Forma till avlånga järpar. Stek järparna i olja.

Rör ihop dressingen.


Grovhacka cornichonerna. Skär purjolöken i tunna strimlor. Skär potatisen i skivor. Blanda försiktigt potatis, purjolök, cornichoner och persilja.

Idag satte vi också betyg (1-5) på maten och här är resultaten:

Love 5+ "Jag skulle kunna äta bara dressing..."
Mattias 4,3 "Teriyakisåsen i järparna gjorde smaken extra god, mycket bättre än det skulle ha blivit med bara tacokryddan." 
Åsa 4 "Det var väldigt goda smaker tillsammans och man blev skönt mätt."

Tea gav 20 poäng (!) och konstaterade att maten var smakfull. Hon har feber och jag är glad att hon överhuvudtaget åt någonting alls, men det var ju roligt att hon tog uppdraget på allvar. ;)

/Åsa


1 kommentar:

  1. Järparna lät ju intressant, och tillsammans med dressingen ...gör de hela än mer spännande! =)

    Angående rätten som jag gjorde med kassler tror jag man kan ha annat tunnt skivat kött....kokt skinka skulle säkert va gott eller varför inte stekt kycklingfié =P

    SvaraRadera