Följ min blogg med bloglovin

torsdag 24 februari 2011

Ooey Gooey Brownies

Hittade ett recept här som jag absolut inte kunde motstå att göra!

Jag trodde att de skulle vara sötsliskigare, men till en kopp te smakar det bara mera...!

En brownie med god kola, marshmallows och chokladtryffel!




Ooey Gooey Brownies

Botten:

120 g Smör
120 g Mörk Choklad
3 dl Strösocker
1 tsk Vaniljsocker
2 Ägg
3 dl Vetemjöl
2 msk Kakao
1 krm Salt
100 g hackad Mjölkchoklad

150 g grovt hackade Marshmallows
1 burk Dulce de Leche (kondenserad mjölk*)

Chokladtryffeltäcke:

125 g hackad Mjölkchoklad
125 g hackad Mörk Choklad
1,5 dl Vispgrädde



Smält smöret och den mörka chokladen över vattenbad. Rör i sockret, vaniljsockret och äggen. Sikta i mjölet, saltet och kakaon. Rör i den hackade mjölkchokladen och blanda så att smeten blir jämn och fin. Bred ut smeten över en smord mindre plåt, ca 20×30cm. Grädda brownien i mitten av ugnen i 175 grader, ca 20 min.
Tag ut kakan ur ugnen och strö över marshmallowsen. Sätt in brownien i ugnen igen och låt marshmallowslagret precis smälta, de ska inte ta färg. Bred över dulce de leche över marshmallowlagret. Koka upp grädden till sista lagret, rör i den hackade chokladen och vispa tryffeln slät. Bred tryffeln över dulce de leche-lagret. Låt stelna och skär i bitar.

*Burken som ska vara täckt av vatten hela tiden kokas på svag värme i 3-4 timmar




Så gott!

/Åsa

1 kommentar:

  1. kul att det är många som fått upp ögonen för det här klassiska receptet! ooey gooeys åt vi ofta när jag bodde i NYC när jag var yngre, det är himla gott!

    SvaraRadera