Följ min blogg med bloglovin

torsdag 26 augusti 2010

Frörutor

Matbröd är något jag skulle vilja baka mera av, nu blir det då och då bara. Häromkvällen bakade jag ett grövre bröd som är enkelt att göra.


Frörutor



4 dl rågkross

2 dl solrosfrön

1 dl linfrön

10 dl vatten (4 + 6)

100 g jäst

2 msk honung

2 msk salt

5 dl grovt rågmjöl
ca 12-15 dl vetemjöl


Dag 1. Mät upp vetekross, rågkross, solrosfrön och linfrön i en bunke. Häll över 4 dl vatten, låt stå rumsvarmt över natten för att svälla.

Dag2: Smula ner jästen i en degbunke. Värm 6 dl vatten till en fingervarm temperatur och häll det över jästen. Rör om till jästen är upplöst och till sätt krossblandningen. Tillsätt honung och salt och blanda sist ner mjölet.
 Arbeta samman till en bland och smidig deg som får vila i bunken under bakduk i 45 min.

 Sätt ugnen på 225°. Stjälp ut degen utan att arbeta ut den för mycket. Platta ut den till en fyrkant och skär ut 12 bitar. Lägg på en bakplåtsklädd plåt och låt jäsa 15 min. Grädda i mitten av ugnen ca 12-15 min.

Receptidén är från Hanna, se hennes recept här!

/Åsa

1 kommentar:

  1. Får göra som jag och baka mycket på samma gång. Sätt en deg som ska jäsa och en med bakpulver tex något grovt bröd. Eller testa valnötsbrödet jag brukar göra, hur smidigt som helst. Hembakat är klart bäst!

    SvaraRadera