Följ min blogg med bloglovin

onsdag 27 april 2011

Avokadopaj med kräftstjärtar

Jag såg bara en glimt av ett Halvåtta hos mig som gick i repris, men jag hann se den här pajen som verkade god. Vi funderade på att ha den som förrätt, men till sist blev den som en del av ett litet påskbord vi gjorde i helgen.


Avokadopaj med kräftstjärtar

125 g rumsvarmt smör/margarin
3 dl vetemjöl
3 msk vatten
salt

2 st mogna avokados
saft från ½ lime eller 1 msk pressad citron
1 st liten grön pepparfrukt
5 kvistar bladpersilja
1-2 tsk örtsalt
svartpeppar
cayennepeppar efter smak
1 burk lätt crème fraiche
10 st gräslöksstrån

Till garnering

1 dl kräftstjärtar
gräslöksstrån

Blanda alla ingredienserna till pajdegen i en bunke eller matberedare till en deg. Tryck ut pajdegen i pajform. Grädda pajskalet i ca 20 min i 225° i mitten av ugnen. Låt svalna.


Skala och skär avokadorna och placera dem i en matberedare, pressa över saften från citrusfrukten.
Dela pepparfrukten och kärna ur den, dela den i mindre bitar och lägg den i matberedaren.
Strö ner hackad persilja och gräslök. Lägg även ner kryddorna samt crème fraiche.
Mixa alltsammans till en jämn kräm.

Smaka av, tillsätt ev lite mer kryddor om du vill ha lite mer sting i pajen.

Bred krämen i pajskalet och garnera med gräslök och kräftstjärtar.



Fyllningen påminner lite om guacamole. Pajen passar jättebra på buffébordet!

Påsken blev verkligen härlig trots att vi inte kunde åka till stugan. Mycket och god mat, sol och sommarvärme och bästa sällskapet!

/Åsa

4 kommentarer:

  1. Oj, en sådan god paj! Bokmärker receptet inför sommarens fester!

    SvaraRadera
  2. Den där har jag också kikat på och tänkt göra nån gång. Den verkar god!

    SvaraRadera
  3. Åh! Detta är perfekt för min storasyster som älskar avokado.:)

    SvaraRadera
  4. Denna har vi bjudits på och den är verkligen makalöst god. Bokmärker den genast!

    SvaraRadera